Balletinstruktør

Tori Cooper

Tori Cooper er balletinstruktør på Tivoli Ballet Skole siden 2014. Tori er også del af Tivoli Ballet Skoles særligt uddannet lærerteam, der siden 2016 underviser i Dans for Parkinson’s. Tori er engelsk og uddannet som balletdanser på Royal Ballet Senior Associates, Birmingham og Northern Ballet School, Manchester. Tori er desuden certificeret i Dance for PD® Advanced Teacher Level under David Leventhal – det originale danseundervisningssystem for Parkinson’s patienter fra USA.

Tori startede sin karriere som danser i Ballet Ireland og blev i 2001 ansat i Tivoli Ballet Teater, hvor hun har danset og fortolket roller som Columbine (pantomimerepertoire), Tommelise (Tommelise), Ballerinaen (Tinsoldaten). Tori har desuden medvirket som danser og dance captain i flere operaer på Det Kgl. Teater, deriblandt Romeo og Julie, Tannhäuser, Turandot og Salome, i musicals på Det Ny Teater som Skønheden og Udyret samt Phantom of the Opera og arbejdet med koreografer som Flemming Flindt (Dødens Triumf), Steen Koerner (Sylfiden) og Jo Strømgren (Flagermusen). Tori har sammen med Tivoli Ballet Teater deltaget i flere statsbesøg med HM Dronningen og i den forbindelse optrådt i bl.a. Tokyo, Jakarta og Seoul. Siden 2010 har Tori også været tilknyttet Tivoli Ballet Teater som lærer for kompagniet og som instruktørassistent på en lang række balletter og pantomimer deriblandt Konservatoriet (August Bournonville), Nøddeknækkeren (Peter Bo Bendixen), Tommelise (Dinna Bjørn) samt Accordion Stories (Tim Rushton).
 
For Tori består ballet af følgende ingredienser (på engelsk): B for Balance, A for Artistry, L for Love, L for Lengthen, E for Elevation og T for Technique. Denne opskrift bruger hun i sin undervisning af både professionelle og amatører, voksne og børn. Sit koreografiske talent bruger Tori til at skabe balletter til balletskolens forestillinger, ligesom hun har koreograferet musikvideoer, modeshows og balletter til bl.a. Trash Couture og Tivoli ballet Skole. Tori er en eftertragtet underviser og er udover sit arbejde i Tivoli Ballet Teater og på Tivoli Ballet Skole er fast gæstelærer hos Dansk Danseteater og Dansehallerne.
 
Tori har som anerkendelse for sit arbejde som danser og instruktør modtaget Tivoli Ballet Teaters legat i 2002 og 2007, Tivolis 10 års jubilæums nål i 2011 samt Balletmester Albert Gaubiers legat i 2017.



Jennifer Wagstaffe

Jennifer Wagstaffe er Balletinstruktør og Pilatesinstruktør på Tivoli Ballet Skole siden 2015. Jennifer er også del af Tivoli Ballet Skoles særligt uddannet lærerteam, der siden 2016 underviser i Dans for Parkinson’s. Jennifer er engelsk og uddannet som balletdanser på Central School of Ballet, London (BA Hons) og som Pilatesinstruktør fra både Balanced Body og Body Control i Matwork, Reformer, Pilates Chair og Cadillac. Jennifer desuden certificeret i Dance for PD® Advanced Teacher Level under David Leventhal – det originale danseundervisningssystem for Parkinson’s patienter fra USA.

Jennifer er stadig i gang med sin aktive karriere som balletdanser og har siden 2010 været del af Tivoli Ballet Teater. I løbet af sin karriere på Pantomimeteatret har hun fortolket mange roller deriblandt Columbine (Pantomimerne), Effy (Sylfiden) og den Onde Stedsøster (Askepot). Jennifer har medvirket som danser i flere operaer på Det Kgl. Teater, deriblandt Carmen, Turandot og Salome, og spillet rollen som Meg Giry i musicalen Phantom of the Opera på Det Ny Teater. Jennifer har optrådt over hele verden, bl.a. med Phantom of the Opera’s verdensturné og ved HM Dronningens statsbesøg i Jakarta, Indonesien.  

Pilates har stor betydning for Jennifer både i sin karriere som aktiv balletdanser og som underviser. Pilates er for Jennifer ligesom ballet: en rejse, man aldrig bliver træt af eller færdig med - fuld af udfordringer og nye vinkler, som hun udforsker med sine elever og hjælper dem på vej med.
Jennifer er en efterspurgt underviser, der også er fast tilknyttet Tivoli Ballet Teater og Moving Mensch Pilates. Hun har også gæsteundervist i Pilates på Den Kongelige Balletskoles sommerskole i 2017 og 2018.
 
Tina Højlund

Tina Højlund er balletinstruktør på Tivoli Ballet Skole siden 2015. Tina er uddannet på Det Kongelige Teaters Balletskole og var solist i Den Kgl. Ballet i en lang årrække. I løbet af sin karriere i Den Kgl. Ballet fortolkede Tina mange hovedpartier deriblandt, Teresina (Napoli), Eleonora (Kermessen i Brügge), Birte (Et Folkesagn), Elisa og Victorine (Konservatoriet), Kitri (Don Quixote), Julie (Romeo & Julie), Ella (Legs of Fire), Myrta (Giselle), Anita (West Side Story), Carabosse (Tornerose). Tina har danset et bredt udsnit af balletter af koreografer som George Balanchine, Peter Martins, John Neumeier, Jiri Kylian, Jerome Robbins, Serge Lifar, Maurice Béjart, Alexei Ratmansky, Marius Petipa og Tim Rushton. Samarbejdet med Tim Rushton udviklede sig til, at Tina søgte orlov fra Den Kgl. Ballet for at danse med Dansk Danseteater i en sæson. Tinas søgen efter kunstneriske samarbejder udenfor Den Kgl. Ballet har udmøntet sig i roller som titelpartiet i Alexander Kølpins Sylfiden, Terasina i Tim Rushtons Napoli og Hide and Seek i Kanonhallen. Desuden medvirkede Tina i mange år i Alexander Kølpins Sommerballet. Tina har rejst verden rundt med Den Kgl. Ballet og med Principals and Soloists of the Royal Danish Ballet ledet af Peter Bo Bendixen. Som instruktør har Tina assisteret koreografen Louise Midjord i skabelsen af balletten Othello (Den Kgl. Ballet) og været del af danseprojektet DanseDrømme, som udmøntede sig i forestillingen Udspring.

Musikalitet, dynamik og koordination er hjørnesten i Tinas undervisning. Med udgangspunkt i danserens korrekte placering og individuelle behov, hjælper hun den enkelte med at finde det naturlige flow i dansen gennem krop og arme, som bl.a. er kendetegnende ved en god Bounonville danser. 
Tina er en efterspurgt underviser både i ballet og i Gyrokinesis. Hun underviser bl.a. Dansk Danseteater, Tivoli Ballet Teater, Copenhagen Contemporary Dance School og Dansehallerne.
 
Tina er modtager af Bournonville legatet, Reumert talentpris, Statoil legatet, Svenåge Larsens legat samt Balletmester Albert Gaubiers mindelegat.
 

Contemporary Instruktør

My Lindblad Szlavik

My Lindblad Szlavik er contemporary dans instruktør på Tivoli Ballet Skole siden 2017. My er opvokset i Sverige og uddannet moderne danser fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2003.

Igennem sin karriere har My arbejdet som professional danser, koreograf og danseformidler både nationalt og internationalt, som f.eks i New York, Istanbul, Helsinki, Grønland og Ghana. Muligheden for at møde nye kulturer og udveksle unikke erfaringer gennem dansen er en vedvarende drivkraft for Mys virke.

Som professional danser har My altid arbejdet freelance og har danset for mange forskellige koreografer som f.eks Ursula Eagly, Luis Malvacias, Irené Hultman, Cristina Caprioli, Klara Elenius og Tali Razga.

De seneste år har My fokuseret på sit koreografiske virke, hvor hun kunstnerisk er interesseret i at styrke det tværfaglige samarbejde mellem dans og musik. Hun har skabt flere koreografiske værker i samarbejde med forskellige komponister og musikere som Jørgen Teller, Kim Helweg og Mikkel Szlavik. Hendes koreografier er blevet opført både nationalt og internationalt.

My er en erfaren og respekteret underviser, der udover Tivoli Ballet Skole, også er fast tilknyttet Det Kongelige Teaters Balletskole i København og Åben Dans i Roskilde. Hun er en eftertragtet gæstelærer deriblandt hos Copenhagen Contemporary Dance School og Danseakademi City Ballet.

My har i løbet af sin karriere modtaget forskellige stipendier og produktionsstøtte fra blandt andre Statens Kunstfond, Augustinus Fonden, Oticon Fonden og Dansk Skuespiller forbund.

Marylise Tanvet-Olax

Marylise Tanvet-Olax er contemporary dans instruktør på Balletuddannelsen med HF siden 2018. 

Marylise Tanvet er opvokset i Paris og er uddannet som både klassisk og moderne danser i 1999 med en Master i Dans fra Conservatoire National Superieure de Danse de Paris, Frankrig

Som professionel danser har hun arbejdet hos blandt andre Skånes Danseteater, Dansk Danseteater, Cullbergbaletten samt arbejdet som freelance danser med koreografer som Ohad Naharin, Edhem Jesenkovic, Sara Gebran, Tim Feldman og Camilla Stage. I 2012 startede hun med at undervise og koreografere moderne dans. Fra 2012 til 2019 var hun leder af danselinjen på Gymnastikhøjskolen i Ollerup og Ollerup Dansekompagni. Hun har også undervist på Oure højskoles Danse Intensiv, og været fagreferent på Det Kongelige Teaters Balletskole i Odense. Marylise er en eftertragtet gæstelærer deriblandt hos Dansk Danseteater, Copenhagen Contemporary Dance School og Gaardbodans.

Hun har modtaget Albert Gaultiers fonds kritikerpris (2006) og The Neel Resling Halpern Foundation legat (2011). 

Marylise har også været nomineret som Årets Danser ved Reumert prisuddelingen i 2004.

Balletmester

Peter Bo Bendixen

Peter Bo Bendixen blev optaget på Den kgl. Ballets elevskole 1974 og ansat som danser ved Den Kgl. Ballet i 1983. To år senere skabte John Neumeier titelpartiet til ham i helaftensballetten Amleth. Samarbejdet med John Neumeier førte til, at Peter Bo Bendixen i 1986 blev ansat som danser i John Neumeiers kompagni Hamburg Ballett. Tre år senere vendte han tilbage til Den Kgl. Ballet, hvor han i 1991 blev udnævnt til solist og i 1993 til solodanser. 
Peter Bo Bendixen har på Det Kgl. Teater danset en række vigtigt hovedpartier bl.a. Albrecht i Giselle, Struense i Caroline Mathilde, Romeo i Romeo og Julie, titelpartiet i Onegin, Junker Ove i Et Folkesagn og Gennaro i Napoli.

Sideløbende med danser-karrieren var Peter Bo Bendixen fra 1997 kunstnerisk Leder af Den Kgl. Ballets turnerende kompagni Principals and Soloists of the Royal Danish Ballet, som har gæstet blandt andet Sydafrika, Brasilien og USA, samt en række lande i Europa. I 2006 blev Peter Bo Bendixen udnævnt til balletchef i Tivoli, hvor han siden har haft ansvaret for Pantomimeteatret og de internationale balletgæstespil i Koncertsalen.

På Pantomimeteatret har Peter Bo Bendixen iscenesat en række værker af August Bournonville, blandt andet Konservatoriet og La Ventana, samt sammensat en speciel Bournonville-aften med uddrag fraNapoli, samt pas de deux’en fra Blomsterfesten i Genzano. I 2012 debuterede Peter Bo Bendixen som koreograf med en opsætning af Nøddeknækkeren i Koncertsalen i Tivoli. 

Performance Psychology Coach

Jørn Ravnholt